Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, September 25, 2013

12 JALAN MENUJU PEMULIHAN (TWELVE ROUTES TO RECOVERY) VII

Langkah Tiga
“We made a decision to turn our will and our lives over to the care of God as we understood Him.”-NA.
Kami mengambil keputusan untuk menukar keinginan dan kehidupan kami kepada mentaatiNya dan mengikuti segala yang disuruhNya sedaya upaya kami. Aku perlu mempelajari dan mengamalkan suruhanNya serta berlapang dada, saling bantu membantu untuk menghidupkan suasana ta’aruf.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (ta'arofu). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
(Al-hujuraat:13)
*Kata li ta’aarafuu dalam ayat ini mengandugi makna bahawa, asal tujuan dari semua ciptaan Allah itu adalah agar kita semua saling mengenal yang satu terhadap yang lain. Sehingga secara umum, ta’aruf  berarti saling mengenal. Dengan bahasa yang jelas ta’aruf adalah supaya sebagian orang untuk mengenali sebagian yang lain.

Sebagai penagih, keseluruhan gaya kehidupanku dikawal oleh dadah. Aku terperangkap dengan keperluan yang didesak oleh ketagihan yang membuak buak. Ketika keadaan itu, seluruh tubuh badan, minda dan semangat dikuasai oleh dadah. Untuk seketika, ia menyeronokkan dan mengasyikkan, kemudian keseronokan itu mula hilang dan kita dapat melihat semula sikap buruk penagih itu. Aku boleh melihat,’lebih tinggi kita dibawa, lebih rendah kita berada’, Aku berhadapan dengan dua pilihan; samada mengalami kesakitan untuk berhenti atau teruskan dengan dadah!


Dari Abu Musa Al Asy’ari ra. dari Nabi Muhammad saw bersabda:
 “Orang mukmin itu bagi mukmin lainnya seperti bangunan, sebagiannya menguatkansebagian yang lain. Kemudian Nabi Muhammad menggabungkan jari-jari tangannya.Ketika itu Nabi Muhammad duduk, tiba-tiba datang seorang lelaki meminta bantuan. Nabi hadapkan wajahnya kepada kami dan bersabda: Tolonglah dia, maka kamu akan mendapatkan pahala. Dan Allah menetapkan lewat lisan Nabi-Nya apa yang dikehendaki.”  Imam Bukhari, Muslim, dan AnNasa’i.


Untuk kita semua, akan tiba harinya kita tiada lagi pilihan; kita terpaksa menggunakan dadah. Setelah menyerahkan seluruh kehendak dan kehidupan kita sebagai penagih, bila keadaan terdesak, kita cuba mencari cara yang lain. Dalam 12 langkah menuju pemulihan, kita mengambil keputusan untuk menukar keinginan dan kehidupan kita kepada mentaatiNya dan mengikuti segala yang disuruhNya sedaya upaya kita. Dengan membuka pintu hati, dari menolak ke menerima. Kita perlu kesanggupan serta berlapang dada untuk menerima semua ini. Antara ahli ahli perlu ada sokongan, saling bantu membantu dan menghidupkan suasana ta’aruf. Ini adalah satu langkah besar . Dengan adanya sifat sifat ta’aruf ini, ia akan memudahkan kita dalam membina suatu kehidupan yang berakhlak dan berilmu sebagaimana sifat sebagai manusia yang sejati.

"Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya. Apabila melihat aib padanya dia segera memperbaikinya." (HRBukhari)

Konsep ta’aruf ini bertujuan supaya kita saling mengenali dan menghormati antara kita. Memupuk semangat setia kawan atas sifat kecintaan kepada kepulihan kita. Kita semaikan arti persahabatan ini dengan ikatan persaudaraan yang tinggi. Kita letakan asas kepulihan kita dengan mempercayai serta mentaatiNya sedaya upaya kita. Sebagai jalan untuk kita kembali kepadaNya, kita cuba mengamalkan segala amalan amalan terpuji sebagaimana kita mempelajari dan memahaminya. Kerana kita mempunyai hak untuk bersikap jujur dan menyakini atas apa yang kita lakukan demi memupuk kekuatan iman kita.  

Sabda Nabi SAW: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan (pada hari akhirat) dari akhlak yang baik”.(HR. Abu Dawud)

Kita perlu lakukannya! Apabila kita berusaha bersungguh sungguh, ia pasti membuahkan hasil sebagaimana pada diriku, begitu juga kepada mereka mereka yang berjaya sebelum  aku. Perlu faham, langkah ketiga tidak mengatakan, " Kita menyerahkan ‘bulat bulat’ penghidupan kita kepadaNya", tetapi, “Kita mengambil keputusan untuk menukar keinginan dan kehidupan kita kepada mentaatiNya dan mengikuti segala yang disuruhNya sedaya upaya kita”. Kita mengambil (membuat) keputusan itu, bererti ia tidak dibuat untuk kita oleh dadah , keluarga, pegawai AADK, hakim atau doktor. Kita yang membuat keputusan itu! Jadikanlah ia suatu keputusan yang betul untuk pertama kali dan jadikanlah ia sebagai keputusan yang terakhir sejak kita menjadi penagih….

Diriwayatkan daripada Anas r.a: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: “Tidak ada seorang pun di antara kalian dipandang beriman sebelum ia menyayangi saudaranya sesama Muslim seperti halnya ia menyayangi dirinya sendiri.”
(al-Bukhari)

Tindakan dibayangi keputusan. Keputusan berdasarkan keimanan dan keyakinan. Kita hanya perlu percaya tiada yang mustahil, jika aku boleh mengapa anda tidak boleh? Kita hanya memerlukan kekuatan dalaman untuk menjadi lebih bertolak ansur , sabar, dan berguna dalam membantu orang lain. Ramai diantara kita berkata, " Tunjukkanlah aku jalan yang lurus, Bimbinglah aku kejalan yang benar, Pancarkan aku dengan cahaya keimanan. Amat melegakan apabila kita dapat “merasai” akan “kehadiran”Nya membantu kita membangunkan kehidupan yang lebih bernilai


.
Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.(A-li'Imraan:103)


Menyerah kepada tuhan menjadi lebih mudah dalam amalan harian. Apabila kita jujur​​, ia berfungsi. Ramai di antara kita mulakan hari dengan berdoa memohon perlindungan dan   bimbingan daripadaNya. Walaupun kita tahu bahawa "kesungguhan " ini berhasil, kita masih boleh ‘terkembali’ atas kehendak sendiri. Kita mungkin juga marah padaNya kerana mengizinkan. Pada saat semasa pemulihan kita , keputusan untuk memohon pertolongan dariNya adalah sumber kekuatan dan keberanian yang amat besar buat kita. Kita tidak dapat membuat keputusan ini sekerap mungkin. Kita mohon bersungguh sungguh, dan membiarkan Dia memakbulkannya......
"Tidak beriman seseorang kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri." (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Pada permulaannya, aku tertanya tanya, " Apa yang akan berlaku selebihnya apabila aku mengubah hidup ini? Apakah aku akan menjadi 'sempurna?". Kemungkinan juga ia lebih realistik daripada yang disangka. Aku terpaksa bertanya pada mereka yang berjaya dan mempunyai pengalaman dalam hal ini, "bagaimana perasaan anda?" Jawapannya akan berbeza. 
Kebanyakan dari kita merasakan dengan berfikiran terbuka, kesediaan dan penyerahan adalah kunci untuk langkah ini. Sifat ta'aruf memainkan peranan dalam langkah ini........... 

Sabda Nabi s.a.w: "Seorang muslim adalah saudara bagi muslim lainnya, tidak menzaliminya, tidak mengecewakannya dan tidak merosak (nama baiknya)."
 (HR. Muslim)

Kami telah menyerah kemahuan dan penghidupan kita kepada penjagaan yang Maha Kuasa lebih daripada diri kita sendiri. Jika kita teliti dan ikhlas, kita akan melihat perubahan yang lebih baik. Kebimbangan kita berkurangan, dan iman mula berkembang seperti yang kita belajar erti sebenar penyerahan. Kita tidak lagi berjuang dengan ketakutan, kemarahan , rasa bersalah, kasihan pd diri sendiri atau kemurungan. Kita sedar bahawa Dia yang membawa kita dan akan terus membimbing kita jika kita benarkan. Kita mulai berkeyakinan dan beransur ansur kehilangan perasaan putus asa kita. Buktinya ditunjukkan dalam cara hidup kita. 
Aku mulai menikmati kehidupan yang bersih dan mahukan lebih daripada apa yang aku nikmati sekarang. Kini aku sedar bahawa aku tidak boleh berhenti setakat ini sahaja, aku mahu dapatkan semuanya yang boleh aku nikmati..... 
 Orang Muslim itu adalah saudara, janganlah kamu menganiayanya, janganlah kamu menghinanya, dan janganlah kamu merosakkannya. (HRMuslim)
Kini aku bersedia dinilai tahap kejujuran aku buat pertama kalinya, persediaan aku untuk memulakan langkah empat (tafahum)...........bersambung
.










No comments: