Search This Blog

Translate

Followers

Tuesday, September 24, 2013

12 JALAN MENUJU PEMULIHAN (TWELVE ROUTES TO RECOVERY) VI

Langkah Dua 
 “We came to believe that a Power greater than ourselves could restore us to sanity.”-NA
Kami mempercayai/meyakini adanya pertolongan dan petunjuk untuk memberi kami keinsafan. Aku perlu berserah dan tawakal. 

Langkah kedua adalah perlu untuk mencapai pemulihan yang seterusnya. Penghijrahan akan meninggalkan aku untuk mempercayai padaNya yang boleh membantu aku dengan mengembalikan keupayaan aku dalam kehidupan ini. Langkah Pertama (hijrah) yang telah aku lakukan menyebabkan kesan vakum (lopong) dalam kehidupanku. Aku perlu mencari sesuatu untuk mengisi kekosongan itu. Inilah tujuan sebenar Langkah Kedua (tawakal).  
Ramai dikalangan kita memandang enteng dalam langkah kedua ini. Walaupun kita akui bahawa kita perlukan bantuan, tetapi kita tidak mengaku keperluan pada keimanan dan keinsafan. Tanpa mempedulikannya, kita dapati langkah langkah seterusnya akan menemui kegagalan. Aku perlukan pertolongan dariNya. Dengan menyerahkan diriku serta bertawakal padaNya, aku yakin bak kata Imam Ibnul Qayyim dalam kitab Bada-i’ul fawa-id (bab2,halaman 464-465). Berkata beliau,Tawakkal kepada Allah adalah termasuk sebab yang paling kuat untuk melindungi diri seorang hamba dari gangguan, kezhaliman dan permusuhan orang lain yang tidak mampu dihadapinya sendiri. Allah akan memberikan kecukupan kepada orang yang bertawakkal kepada-Nya. Barangsiapa yang telah diberi kecukupan dan dijaga oleh Allah Ta’ala maka tidak ada harapan bagi musuh-musuhnya untuk bisa mencelakakannya. Bahkan dia tidak akan ditimpa kesusahan kecuali sesuatu yang mesti (dirasakan oleh semua makhluk), seperti panas, dingin, lapar dan dahaga. Adapun gangguan yang diinginkan musuhnya maka selamanya tidak akan menimpanya. Maka (jelas sekali) perbedaan antara gangguan yang secara kasat mata menyakitinya, meskipun pada hakikatnya merupakan kebaikan baginya (untuk menghapuskan dosa-dosanya) dan untuk menundukkan nafsunya, dan gangguan (dari musuh-musuhnya) yang dihilangkan darinya

Begitu juga daripada hadis nabi; 
Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:
Seandainya kalian bertawakal pada Allah dengan tawakal yang sebenarnya, maka sungguh Dia akan melimpahkan rezki kepada kalian, sebagaimana Dia melimpahkan rezki kepada burung yang pergi (mencari makan) di pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali sore harinya dalam keadaan kenyang  ( HR Ahmad, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan al-Hakim. dinyatakan shahih oleh, at-Tirmidzi, Ibnu Hibban, al-Hakim dan al-Albani).


Begitulah bagi mereka mereka yang berserah diri pada Tuhan mereka serta bertawakal untuk mencari kerodhoanNya. Ketahuilah! Kita berpenyakit: semakin teruk, tidak boleh diubati dan boleh membawa maut. Mahu tidak mahu kita terpaksa mencari, membeli dan menggunakan dadah  hari demi hari. Biar apa pun alasannya, kita umpama ‘memasukkan’ racun kebadan sedikit demi sedikit sehingga kita menemui maut! Inilah sebahagian dari kegilaan  dunia penagihan. Harga diri serendah nilai seorang pelacur. Kesudahannya penyakit ini terpaksa dibayar dengan nilai nyawa sendiri. Kegilaan ini berulang dengan kesilapan yang sama selain dari mengharapkan hasil yang berbeza .

(Ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit (syak) dalam hatinya berkata: "Orang-orang (Islam) itu telah diperdayakan oleh agama mereka (sehingga mereka berani menentang kami yang lebih besar bilangannya)". Dan (yang sebenarnya) sesiapa yang bertawakal kepada Allah (dengan sepenuh-penuh yakin, maka Allah akan menolongnya untuk mengalahkan musuh yang lebih besar bilangannya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(al-anfaal;49)

Aku menyedari ada dikalangan rakan rakan telah 'berpatah balik' ketika bersama sama dalam mengusahakan langkah langkah ini. Aku merasa sedih, sebab walaupun kita tahu bahawa kita memusnahkan kehidupan kita sendiri, namun kegilaan inilah juga yang dicari   walaupun mereka tahu menggunakan dadah hari demi hari hanya membawa kemusnahan fizikal, mental, sosial dan emosi.

Kegilaan yang paling jelas dalam penyakit ketagihan ini adalah obsesi untuk menggunakan dadah. Tanya diri kita sendiri, kita percaya ianya tidak siuman untuk bertanya kepada seseorang yang sedang berjalan seorang diri dan berkata , "tolong berikan saya penyakit serangan jantung atau kemalangan maut terhadap saya? "Jika anda bersetuju bahawa ini tidak siuman, anda tidak sepatutnya mempunyai masalah dengan Langkah tawakal ini........

Dalam proses 12 langkah menuju pemulihan ini, perkara yang wajib aku lakukan ialah berhenti menggunakan dadah. Pada ketika ini, aku mula merasakan kesakitan hidup tanpa dadah serta sebarang gantian. Kesakitan inilah yang memaksa aku untuk mencari serta mendapatkan keyakinan bahawa Dialah sahaja yang boleh melegakan obsesi aku untuk menagih semula. Bagaimana hendak mencariNya? Apakah kaedahnya? Inilah antara persoalan persoalan yang timbul bagi kebanyakan penagih. Disebabkan kebanyakan dari kita kurangnya kefahaman dalam hal hal berkaitan, perlulah atas daya usaha sendiri dengan bantuan ahli ahli berbincang akan hal ini.......
Sebenarnya ia amat mudah, bagi aku untuk mula mengenal agama, kenallah dulu siapa kita, untuk mengenali kita, kenallah dulu siapa tuhan kita(ilmu tauhid). Dari itu, apabila kita mulakan langkah tawakal, kita sebenarnya cuba mencariNya.......
Aku mula membangunkan hubungan ini dengan menghadiri kuliah, usrah, taklim serta majlis majlis ilmu. Aku tahu penyakit ketagihan dadah ini adalah satu kuasa pemusnah dalam keseluruhan hidupku. Usaha aku untuk merawatnya menyebabkan kemusnahan yang lebih besar lagi dan penuh kekecewaan. Pada ketika inilah aku menyedari bahawa aku memerlukan bantuan serta pertolongan dari 'kuasa' yang 'maha besar' lagi 'maha kuat' lebih daripada kuasa ketagihanku. Aku meyakini bahawa sesungguhnya hanya padaNya sahaja yang dapat membantuku......... 

Dan berserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani,
(Asy-Syu'araa' :217) 
Kita bercakap dan mendengar dari rakan rakan. Kita melihat kepulihan mereka dan berkongsi pengalaman. Kita mulai dapat melihat bukti bukti jelas atas kekuasaanNya. Berhadapan dengan bukti ini , kita secara perlahan lahan diserap keyakinan akan kewujudan 'Yang Maha Esa'. Dan kita mulai memahaminya...... 

Apabila wujudnya perasaan serta kecintaan kita pada Tuhan, kita menjadi semakin selesa dan yakin. Penerimaan menjadi kepercayaan, Kepercayaan menjadi penyerahan, Penyerahan menjadi TAWAKAL......kita mulai tidak gentar dengan kehidupan kita. 
Proses ini telah mengembalikan kewarasan kami. Kekuatan untuk bergerak dan bertindak datang dari kepercayaan ini. Kita perlu menerima langkah ini untuk memulakan perjalanan menuju pemulihan. Apabila keyakinan kita mulai  berkembang , kita  bersedia untuk Langkah seterusnya.....






No comments: