Search This Blog

Translate

Followers

Monday, September 23, 2013

12 JALAN MENUJU PEMULIHAN (TWELVE ROUTES TO RECOVERY) V

Langkah Satu
“We admitted that we were powerless over our addiction, that our lives had become unmanageable.”-NA
“Kami akui kami tiada daya upaya melawan pengaruh dadah sehingga hidup kami menjadi sengsara “. Aku perlu lakukan langkah pertama iaitu hijrah.
                           
majlis tahlil dan bacaan Yasiin sempena pelancaran kedai dobi 'Laundry Shiqal Maju' 2011
Tidak kira jenis atau berapa banyak dadah yang digunakan, kepulihan adalah keutamaan. Aku tidak boleh mengambil dadah untuk hidup. Apabila aku akui ketidakupayaan untuk menguruskan kehidupan sendiri, maka aku telah mula membuka pintu pemulihan. Tiada siapa yang dapat meyakinkan aku bahawa aku adalah penagih . Pengakuan ikhlas perlu hadir dalam diriku. “Tanpa sebarang keraguan”, Mustahil bagi untuk mengawal pengambilannya. Yang pasti,   aku tidak terdaya mengawalnya biar dalam apa jua keadaan sekali pun.
Ketiadaupayaan bermakna aku menagih bukan atas kehendak diri. Soalnya sekarang jika aku tidak boleh berhenti , bagaimana aku boleh menyatakan bahawa aku yang mengawalnya? Gagal untuk berhenti walaupun dengan kesungguhan dan tekad yang tinggi, membuatkan aku berkata “aku tiada pilihan”. Sebenarnya masih ada pilihan, terima hakikat yang sebenarnya! Aku telah sampai ketahap di mana aku tidak lagi boleh menanggung penderitaan fizikal, mental, dan kerohanian. Aku tidak mengharapkan kasih sayang, kejujuran, berfikiran terbuka atau kerelaan. Apabila aku tewas, aku merelakannya.
Ketidakupayaan untuk mengawal penggunaan dadah adalah satu gejala penyakit ketagihan . Bukan sahaja dadah, malahan sikap ketagihanku pun tidak terkawal. Ketagihan adalah penyakit fizikal, mental dan rohani yang memberi kesan setiap aspek kehidupanku. Aku perlu mengakui hakikat ini demi untuk kepulihanku.

  1. Kekerapan menggunakan dadah: ketidakupayaan untuk berhenti adalah penyakit fizikal.
  2. Obsesi atau keinginan yang keterlaluan untuk mendapatkan dadah, walaupun memusnahkan kehidupan sendiri adalah penyakit mental.  
  3. Penyakit rohani pula terlampau mementingkan diri sendiri. Aku merasakan bahawa aku boleh berhenti bila-bila masa yang aku mahu , walaupun terbukti ia adalah mustahil. Penafian , penggantian , rasionalisasi , justifikasi , tidak percaya orang lain , rasa bersalah, malu, kelalaian , kemusnahan , pengasingan , dan kehilangan kawalan berpunca dari penyakit ini.
Ia sangat progresif, tidak boleh diubati dan boleh membawa maut . Patutkah aku merasa lega bila mengetahui ia berpunca dari penyakit ketagihan dan bukannya kekurangan moral?
Aku tidak bertanggungjawab pada penyakitku, tetapi aku bertanggungjawab untuk pemulihanku. Kebanyakan kita cuba untuk berhenti menagih secara bersendirian, tetapi kita tidak dapat hidup dengan atau tanpa dadah. Akhirnya kita sedar bahawa kita tidak berkuasa di atas penagihan kita itu. Aku cuba untuk berhenti menggunakan kaedah sendiri. Tindakan ini adalah penyelesaian sementara sahaja. Kita lihat bahawa cara ini tempohnya tidak lama. Aku  cuba pula kaedah lain; dadah gantian, psikiatri, hospital, pusat pemulihan, berpacaran, berpindah dan mencari pekerjaan baru. Semua yang aku cuba, gagal. Aku mula melihat bahawa aku cuba rasionalkan tindakan karut ini hanya untuk meredakan keadaan huru-hara dalam kehidupanku.

       
                           
Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Baqarah: 218)

Kewajarannya adalah HIJRAH… Aku tidak mahu  melepaskan peluang ini, tidak kira apa jenis pun, asas pemulihanku dalam bahaya. Peluang ini akan berakhir sekiranya aku tidak mengambil manfaat dari program yang aku amalkan ini.
                                  

Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai agama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. (an-nisaa’; 97)

 Kecuali orang-orang yang lemah (lagi uzur) dari kaum lelaki dan perempuan serta kanak-kanak, yang tidak berdaya upaya mencari helah (untuk melepaskan diri) dan tidak pula mengetahui sesuatu jalan (untuk berhijrah). (an-nisaa’; 98)

                                                              
Maka mereka (yang demikian sifatnya), mudah-mudahan Allah maafkan mereka. Dan (ingatlah), Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun. (an-nisaa’; 99)

Terperangkap dalam situasi ini, aku pasrah.  Bagi aku yang mampu untuk berhijrah tetapi tidak mampu mengamalkannya secara sempurna serta melaksanakan hukum-hakam Islam yang dituntut darinya, maka hukum berhijrah ke atasku adalah wajib, sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat hijrah Surah an-Nisa’ ayat 97-99 di atas. Kalimat ikhbar (berita) dalam ayat ini bermakna perintah, iaitu merupakan sighah al-talab (bentuk tuntutan), seakan-akan Allah berfirman, hajiru fiha (berhijrahlah padanya). Tuntutan dalam ayat ini disertai dengan ta’kid (penekanan) dan disertai juga dengan ancaman yang besar jika meninggalkan hijrah sehingga ia menjadi thalab jazm (tuntutan yang tegas). Ini menunjukkan bahawa hijrah dalam keadaan ini hukumnya fardhu ke atas kaum Muslimin, dan berdosa apabila tidak berhijrah.
 Kemudian, dan hanya kemudian, kita semua boleh dibantu untuk pulih daripada penyakit ketagihan .

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr r.a: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang maksudnya: “Seorang Muslim adalah orang yang tidak merugikan Muslim lainnya dengan lidah, mahupun dengan kedua tangannya. Dan seorang Muhajir (orang yang berhijrah) adalah orang yang meninggalkan semua larangan Allah SWT”. (al-Bukhari)

Persoalannya sekarang ialah: "Jika kita lemah , bagaimana boleh program ini membantu?" Kita mulakan dengan meminta bantuan. Asas program kita adalah pengakuan bahawa diri kita tidak lagi dapat menguasai tabiat ketagihan kita. Apabila kita boleh menerima hakikat ini, maka bermulalah bahagian pertama penghijrahan kita.
Jangan undur, teruskan keperingkat kedua. Berlapang dada dan jangan kita memanipulasi asas kebenaran langkah ini.
Pemikiran kita berdolak dalih, “Ya, aku tidak berkuasa ke atas ketagihanku," dan dimasa yang sama, "aku dah tak gian, aku boleh control…”, Pemikiran dan tindakan sedemikian inilah yang akan membawa kita kembali aktif pada penagihan semula. Pernahkah kita bertanya, " Jika aku tidak boleh mengawal ketagihanku, bagaimana aku nak mengawal kehidupanku? "

Sebelum langkah penghijrahan ini, aku terasa ‘kosong’ tanpa dadah, dan kehidupan aku semacam tidak terurus.
Ketidakmampuan untuk bekerja, kelalaian dan kemusnahan ialah ciri-ciri kehidupan yang tidak terurus. Ahli keluarga secara amnya kecewa, bingung dan keliru dengan tindakan aku dan sering mereka mengabaikan atau tidak mengendahkan aku. Dan tidak semestinya mempunyai pekerjaan, diterima masyarakat dan masih diterima oleh keluarga bukan bermakna kehidupan mereka terjamin dan terkawal. Penerimaan dalam sosial tidak boleh dijadikan sebagai sandaran pada pemulihan kita.
Salah satu sifat hijrah adalah menukar sepenuhnya cara pemikiran lamaku sekiranya tidak mahu kembali ke penagihan. Apabila aku memberi yang terbaik, ia berfungsi untuk aku kerana ia telah berjaya untuk orang lain. Apabila aku tidak lagi mempertahankan cara lamaku, aku mula berubah. Dari saat itu, aku mula melihat bahawa setiap hari tanpa dadah adalah hari yang berjaya, tidak kira apa yang berlaku. Hijrah bererti Menjauhi sesuatu dengan sangat keras karena adanya ketidak setujuaan dan kebencian.Untuk menjauhinya perlu keluar dan menyerah. Penyerahan bermakna tidak perlu untuk melawan lagi. Aku menerima ketagihan dan kehidupanku ini seadanya. Aku lebih bersedia untuk melakukan apa sahaja untuk kekal bersih , walaupun kepada perkara yang aku tidak suka lakukan.
Ketika aku mengusahakan langkah  hijrah ini, aku dipenuhi dengan rasa takut dan ragu-ragu. Aku tenggelam punca dan keliru. Aku rasa cukup berbeza. Sehinggalah aku benar benar yakin dan secara jujurnya mengesahkan penyerahan aku kepada prinsip penghijrahan ini. Hanya selepas itu aku dapat mengatasi keterasingan hidup sebagai penagih. Bantuan kepada penagihan bermula hanya apabila aku mengaku kalah secara total. Ini amat menakutkan , tetapi ia menjadi asas di mana aku membina kembali kehidupanku.
Langkah Pertama dalam penghijrahan ini bermakna aku tidak perlukan dadah, dan ini adalah satu kebebasan yang besar. Ia mengambil masa bagi sesetengah daripada kita menyedari bahawa kehidupan kita telah menjadi tidak terurus. Bagi aku, ketidakupayaan mengurus hidup adalah sesuatu yang jelas. Aku tahu dalam hatiku ini bahawa dadah mempunyai kuasa untuk mengubah kita kepada seseorang yang kita sendiri tidak kenali.
Sentiasa bersih dan usahakan langkah ini, aku dibebaskan dari rantai yang membelengguku. Walau bagaimanapun, usaha ini bukan sesuatu yang mudah. Ia tidak berlaku dengan hanya berkata kata sahaja, aku perlu belajar untuk menghidupkannya. Aku melihat bahawa mengamalkan ‘12 Langkah Menuju Pemulihan’ mempunyai sesuatu untuk ditawarkan kepadaku.  
Aku menemui harapan. Aku boleh belajar untuk berfungsi dalam dunia di mana kita hidup. Aku boleh mencari makna dan tujuan dalam hidup dan diselamatkan dari kegilaan, kebejatan dan kematian.


Apabila aku mengakui ketiadaan dan ketidakupayaan untuk menguruskan kehidupan aku sendiri , bermakna aku membuka ruang untukNya membantu kita. Di mana kita berada tidak penting, tetapi di mana kita akan pergi. Ia adalah satu penghijrahan…….

No comments: