Search This Blog

Translate

Followers

testimoni residen



Assalamualaikum w.b.t,di atas kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan ingin memohon seribu satu kemaafan dari semua orang yang mengenali diri saya di atas segala salah silap saya.Saya Zainal Abidin Bin Kamarulzaman dari Sitiawan,Perak.Saya mula terjerumus dengan dadah pada usia 17 tahun.Saya mula terlibat dengan pengaruh rakan-rakan.Pada mulanya memang di sudut sekadar untuk suka-suka,ada masa kena,kalau tiada pun tak mengapa.Tetapi anggapan saya jauh silapnya.Apabila menjangkau usia 23 tahun.saya sendiri nampak betapa teruk dan hancurnya di kawal oleh dadah.Hubungan dengan kawan-kawan    
 pun hilangnya erti persahabatan.Dengan keluarga apatah lagi rosaknya hubungan itu.Ketika itu saya tahu bahawa diri saya tidak mampu untuk pulih dan tangani masalah dadah.Dengan tahu adanya rumah SHIQAL,saya datang kesini untuk meminta bantuan terhadap masalah saya,iaitu tangani mengatasi masalah dadah.Pada mulanya saya sampai ke sini,sesuatu yang kelainan saya nampak di rumah SHIQAL ini.Konsep yang dilakukan di sini saya tidak pernah terlintas di fikiran.Semua residen dan pengerusi adalah dari bekas penagih.Mereka mengajar dan memberi bimbingan terhadap konsep sokong bantu yang tiada paksaan atau arahan.Dari hari-hari timbulnya kesedaran betapa teruknya kesan dan akibat terlibat.Dengan semangat yang terbit dari rumah SHIQAL membuatkan diri saya lebih bersemangat untuk terus selangkah demi selangkah membina kerjaya dan tersematlah di dalam hati bencinya terhadap dadah yang banyak merosakkan dan menghancurkan hidup saya selama ini.Sebagaimana para residen dan pihak terbabit boleh membantu saya untuk kepulihan diri mengapa saya dan mereka tidak boleh membantu penagih-penagih yang masih terus menagih dan tidak diberi sokong bantu.Sekian.

nota: Sdr Zainal adalah seorang penagih 'ice ' (syabu ). Beliau kini dengan sukarela telah membantu RUMAH SHIQAL dalam membantu penagih-penagih yang ingin kembali ke pangkal jalan. Bersama-samalah kita doakan akan kejayaan beliau dalam menghadapi hidup yang mendatang. Coretan diatas adalah catitan beliau sendiri tanpa diedit.






























Saya Mohd. Aliff b. Ismi berasal dari Ampang, Ipoh berumur 23 tahun, anak ke 6 dari tujuh beradik. Saya merupakan salah seorang daripada beribu-ribu pelajar sekolah yg menghadapi masalah menghidu gam (spirit,glue,petrol dsb). Saya mula terjebak dgn masalah ini ketika berumur 10 tahun ketika dalam darjah 4 SK ********, Ipoh. Sehinggalah ia semakin menjadi-jadi selama hampir 11 tahun. Saya bersyukur kerana dapat tamatkan persekolahan saya sehingga ke tingkatan 5. Nasib saya boleh dikatakan baik ,kerana walaupun saya menghidu gam pada usia yang muda, namun tidaklah sampai tidak siuman seperti kebanyakan sahabat saya yang lain! APAbila tamat sekolah, masalah saya makin melarat sehinggakan menjejaskan penampilan saya. Saya langsung tidak pedulikan apa yang berlaku di sekeliling saya. Makan minum, penampilan hinggakan tempat tidur pun saya tak ambil kisah! Melihatkan keadaan saya yang tak terurus, akhirnya keluarga telah berusaha untuk pulihkan saya. Saya di bawa merawat keserata tempat. Namun semuanya hampa, saya tetap dengan tabiat lama saya juga. Setelah menghadapi pelbagai masalah yang tiada penghujungnya, maka atas permintaan dari keluarga saya pun dihantar ke RUMAH SHIQAL, Taiping.
Kini setelah hampir 11 bulan berada disini, ia telah mengembalikan keyakinan saya untukmenjadi normal tanpa lagi dibelenggu masalah lampau.Saya mendaftar masuk di RUMAH SHIQAL ini pada 12hb/1/2010 dan semenjak berada di sini pelbagai perkara telah saya pelajari dari segi kehidupan. Dan kini saya telah faham walaupun siapa diri saya dan apa keadaannya hanya saya sendiri yang mampu untuk mengubahnya. Dan dengan bantuan rakan-rakan yang sen asib dengan saya yang mahu berubah kami boleh menjadikannya kenyataan. Tiada sesiapa yang akan membantu dan orang seperti kami mesti berhenti berharap dan bersatu berjuang bersama supaya kami boleh berdiri sealiran dengan insan lain dalam masyarakat. Dengan belajar memfokuskan pada diri sendiri, saya telah berubah dari seorang yang tiada keyakinan kepada seorang yang aktif serta berkeyakinan tinggi. Harapan saya janganlah kita selalu melihat kesalahan orang, tapi jadikanlah meraka itu sebagai cermin untuk melihat arca sendiri. Sekian Terima Kasih.



As-salamuaalaikum semua, saya Amirul Anuar b. Mohd. Noor berusia 33 tahun berasal dari Kamunting, Taiping ,Perak. Mula terlibat dengan dadah ketika berusia 18 tahun. Saya adalah anak sulung dari enam adik beradik.Saya mempunyai sikap buruk yang terbentuk dari alam persekolahan lagi seperti ponteng sekolah,gemar menonjolkan diri serta bergaul dengan kawan-kawan nakal,melawan guru dan merokok.Kerosakan akhlak ini telah menjerumuskan saya dengan mengisap ganja ketika berusia 17 thn semasa tamat persekolahan.Dari situ saya mula terbabit dengan aktiviti penjualan ganja secara kecil-kecilan.Hanya mengambil masa lebih kurang setahun saya telah diperkenalkan oleh rakan saya dengan dadah jenis heroin.
Selama menjadi penagih dadah,saya pernah menjalani pemulihan di Pusat Serenti,Tampin tahun 2008.Tapi apabila bebas, saya kembali ketabiat lama. Sehinggalah saya datang ke Rumah Shiqal pada 11/10/2009.Pada peringkat permulaan memang sukar bagi saya untuk membuang ketagihan tanpa bantuan ubat-ubatan kerana konsep pemulihan di RUMAH SHIQAL ini tertumpu pada kekuatan 'aura dalaman'.
Setelah fizikal kembali seperti sediakala saya mula mendekatkan diri saya ke arah pembentukan kerohanian saya dengan dibantu oleh pihak pengurusan disini.Pendedahan dalam ilmu agama dan pembentukan akhlak dan peribadi yang diterapkan ketika disini menjadi pedoman dan panduan kepada saya dalam mengharungi alam pemulihan ini disini.Dan sekarang saya ingin membantu tempat ini didalam masa yang sama dapat mengembalikan keyakinan diri saya dalam menghadapi kehidupan yang bebas dari DADAH.
Luahan saya semoga ini semua menjadi iktibar dan pengajaran kepada kita semua.


Luahan Residen RUMAH SHIQAL........

Saya Mohd Yusry b. Mohd Yusuf berusia 36 tahun berasal dari Kamunting, Taiping. Mula terlibat dengan dadah ketika berusia 17 tahun. Saya pernah ditangkap dan dimasukkan ke penjara sebanyak 2 kali. Antaranya kesalahan memiliki dadah dan ditahan dibawah sek.39 B(a(2))sabit kesalahan boleh di hukum gantung. Alhamdulillah, saya bernasib baik kerana didapati tidak bersalah setelah di tahan selama 4 tahun. Saya juga pernah dimasukkan ke pusat serenti sebanyak 5 kali. Kali terakhir di Puspen, Sepang, Selangor pada 2008.
Apabila saya kembali ke kampong (2009), saya memang berazam untuk berubah, namun hanya dapat bertahan selama 2 bulan saja. Kehidupan saya selepas itu terumbang ambing. Saya tidak tahu kepada siapa hendak mengadu sehingga saya diusir dari rumah.
Akhirnya, saya dinasihati oleh pegawai AADK untuk datang ke RUMAH SHIQAL ini. Niat saya hanya satu, untuk berubah menjadi insan yang berguna. Apabila saya tiba disini,saya merasakan bahwa disinilah tempat yang dapat membuka jalan untuk saya berubah. Suasana serta konsep sokong bantu yang diterap diRUMAH SHIQAL ini telah memberi saya satu semangat baru untuk saya berubah serta berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.
Kini setelah hampir setahun saya berjaya membuka sebuah bengkel kimpalan sendiri.
Atas daya usaha kepulihan yang saya tunjukkan serta sokongan padu yang diberi oleh pihak pengurusan kini cita-cita saya untuk berjaya hampir pasti tercapai.
Luahan saya, sebenarnya kami sebagai penagih dadah boleh berubah dan berjaya sekiranya kita mempunyai azam yang kuat serta diberi peluang dan sokongan dibantu pula oleh mereka-mereka YANG PRIHATIN. Oleh itu saya menyeru kepada sahabat-sahabat agar kembalilah kepangkal jalan, masih ada yang ingin membantu kita.
Sekian terima kasih, kita bertemu lagi di lain 'posting'.

Pengalaman Seorang Penagih Tegar

  - 0leh Rosli Idris @ Lie Kubur




Saya Rosli Bin Idris berusia 44 tahun , dilahirkan di Kg Jambu Taiping Perak . Saya telah menjadi seorang penagih sejak berusia 21 tahun saya boleh diketogorikan sebagai penagih tegar. Saya telah 3 kali memasuki pusat serenti dan 5 kali penjara. Sama mula mengenali dadah apabila diperkenalkan oleh kawan-kawan Bertugas dengan Angkatan tentera Malaysia . Pada mula saya mengenali dadah saya berasa sangat teruja kerana itu adalah pengalaman yang paling indah dalam hidup saya . Kehidupan yang saya lalui semasa dalam penagihan dadah tidak terurus dan saya telah di tamatkan perkhidmatan dalam angkatan tentera setelah didapati memiliki dadah jenis heroin . Saya telah dihantar ke penjara angkatan tentera selama 3 bulan dan saya telah dibicarakan didalam mahkamah tentera untuk ditamatkan perkhidmatan . Saya mula melalui kehidupan yang sukar setelah menjadi orang awam. Saya tidak ada pendapat dah saya mula melakukan jenayah iaitu mencuri , menipu , dan bermacam-macam lagi jenayah yang telah saya lakukan. setelah bertahun lama saya telah menyumpai seorang sahabat yang mula-mula menagih dadah bersama-sama saya dahulu telah berjaya dalah kehidupannya . Sahabat saya ini telah mengundang saya untuk menjalani satu kehidupan baru yang tidak pernah saya alami sebelum ini. Beliau telah membawa saya kerumah Shiqal yang saya diami sekarang ini untuk melakukan perubahan dalam hidup saya ini. Alhamdulillah saya telah menjumpai kehidupan yang sebenar . Diharapkan pembaca-pembaca semua dapat berdoa kepada ALLAH semoga apa yang saya lakukan ini dapat dirahmati oleh ALLAH .


wassalam

Saudara Rosli Idris dalam kenangan

Rumah Komuniti ShiQal
Pada jam 3:30pagi Jumaat 8hb.Januari 20010 bersamaan 22Muharram 1431 yang lepas salah seorang dari Residen Rumah, Rosli bin Idris telah kembali keRahmatullah.
Allahyarham menghembuskan nafasnya yang terakhir dirumah ibunya Puan Hatipa bt.Ahmad dialamat No:267, Lorong 2, Kg.Larut Tin Sambungan, Taiping. Alahyarham berumur 44tahun.
Sebagai teman seperjuangan kami yakin Allahyarham telah mempermudahkan perjalanannya menghadap Yang Maha Esa dengan amalan-amalannya selama setahun menghuni diRumahKomuniti ShiQalini. Allahyarham merupakan salah seorang yang mula mendaftarkan diri (No.Pend.- 03/08) banyak bermusahabah kan dirinya serta sempat bertaubat pada ilahi.
Kami sahabat-sahabatnya yang juga merupakan teman seperjuangan ingin mensedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarham.... Semuga Allah merestuinya... Nota: Lihat Pengakuan Allahyarham yang dirakamkan diawal-awal blog ini mulakan.

7 comments:

Anonymous said...

Pusat ni langsung tak membantu. Bayar RM600 sebulan tapi biar budak kat dalam tu tanpa pengawasan. Budak blh keluar masuk sesuka hati. Pemulihan apa macam tu. Bila ditanya, diaorg cakap biar budak tu alami pemulihan sendiri. Makan pun budak masak sendiri. So apa fungsi korang? Bila budak ketagih balik, hantar budak masuk lokap polis, tanpa maklumkan langsung kepada ibu bapa. Inilah pusat pemulihan yang paling BODOH yang aku pernah tau.

Anonymous said...

salam, sy bekas residen Shiqal,sy mengikuti prkembangannya. Setahu sy tiada kes yg dilapurkan kelokap, malahan sekiranya ditangkap, ustaz akan jamin keluar. Kecuali mrk yg MENCURI.
Kami yg bebas keluar masuk kerana kami yakin kami telah PULIH. kecuali mrk yg curi curi keluar dan MENIPU. (sebenarnya mrk menipu diri sendiri). Kaedah open rehab ini bnyk diamalkn diluar negara. Jgn menuduh sebrngan hnya mungkin keluarga sdr/sdri itu 'kecundangan'. Tetapi bg sy, sy amat bersyukur dan mngambil peluang ini utk berubah. Timakasih, kini sy bole bekerja dan sy akan amalkan apa yg sy belajar disana. Buat ustaz, sabar la krn keja tuan mulia. Dan sy tau ustaz bnyk brsabar dgn kerenah kami.

Anonymous said...

Setuju..saya merupakan penduduk setempat yang bersimpati dengan rumah Shiqal..ada jugak datang menjenguk rumah Shiqal once a while...baru2 ni mmg ada kes yang dilaporkan kpd polis..kes asal adalah kes curi..habis wiring tingkat dua kena curi..selepas disiasat pecah lubang ada residen yang buat kerja tu..boleh pilih utk report sbgi kes curi..tapi kalau kes curi masuk dalam kurang2 5 tahun..punya la nak tolong, report kes urine sahaja terhadap pencuri2 tu..dengan niat depa tu tak kena masuk sampai 5 tahun, tapi cuma dihantar utk pemulihan kat C&C pulak...dah kat Shiqal depa tak serasi..wallahualam...

Anonymous said...

bukan kata curi wiring..PA system and speaker kat surau Shiqal pun kena rembat...

Anonymous said...

PUSAT INI MENIPU..
AMBIL DUIT PENDAFTARAN..
LEPAS TU TUDUH MENCURI..REPORT POLIS KES URIN..CONFIRM KENA TAHAN.. DUIT PENDAFTARAN LEBUH..DUIT PELATIH JUGA LEBUH..
BUAT RUMAH SHIQAL..TAPI TAK PENGAJA..
BODOH PUNYA KERJA..SAH2 LAH PENAGIH TU AKAN BUAT APA SAJA BILA KETAGIH...KALAU USTAZ TU BOLEH JUAL DNG2 USTAZ TU KENA REMBAT..LAIN KALI NAK BUKA PUSAT MESTILAH ADA PENGETAHUAN...NK TINGGAL ROKOK PUN SUSAH NI KAN PULA DADAH..GUNA OTAK LA SIKIT...KALAU SENANG2 NAK PULIH SENDIRI TAK PERLU LAH KELUAR DUIT BANYAK2 ANTAR PI SANA..KALAU TAK TOLONG PULIHKAN...

Anonymous said...

Jangan mudah terpadaya dengan pusat ini...
penangih tidak diberi sebarang rawatan sama ada emosi atau fizikal...
dibiar dan tidak dikawal..
tiada penjaga dipusat tersebut..
penagih dibiar keluar sesuka hati..
tanpa kawalan.
Wang pendaftaran mahal..tapi masuk tengok sendiri..
penagih tak dirawat..
nk makan kena masak sendiri..
lauk semata saja...dari pagi sampai petang...
ternyata tempat ini langsung tak berfungsi..hanya menghabiskan duit mak bapak saja...
lebih baik antar pusat sehenti..
kalau betul2 tempat ini berkesan.. pasti yg dok lama kat situ dah pulih...tpi kenapa masih menagih....rugi saja kena bayar 500 sebulan utk rawatan tambahan...

MindBodySoul said...

Alhamdulilah ... reading fm the blog .. i can feel yr niat or intention & way to help drug addicts is right. In Australia similar concept or approach being practice.. keep it up tuan.. may Allah rewards you with more abundance as its is not easy... but you have kind hearts & really want to help. ignore the ignorance & negative people (victim mentality) ... the nation need you ... all the best