Search This Blog

Translate

Followers

Tuesday, August 27, 2013

Latooook, mau kasi halimau makan ka......?


Sebelum itu aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR & BATHIN dari seluruh warga RUMAH SHIQAL, rasa-rasanya belum terlambat. (sebenarnya memang dah terlambat pun, sebab artikel ini aku dah draft lama dah serasa aku dari 2010 lagi...,pen)
Selama aku jadi penagih apa yang aku lihat pandangan komuniti itu sendiri..... ini benda yg sama ....... sehingga pada satu kejadian agak-agak aku tahun lepas (2009) masa tu aku dengan sahabat aku (dah arwah pun dah sahabat aku nie...,alfatihah...,pen) pergi ke Ipoh untuk ambil sijil pendaftaran KOPERASI yg telah lulus, semasa menunggu dibah. menunggu pejabat tersebut...
sorang 'Dato' pun masuk, biasala..... kena 'raspect'la...abis satu jabatan bagi laluan kat dia......
bila urusan selesai akupun nak turun lif la kebetulan masa turun tu bersama dengan 'Dato' tadi, maka berlakulah satu dialog bermula dgn sapa menyapa.....

DATO : ambil sijil ka....?
AKU : ya ,dato.
DATO : Koperasi apa?
AKU : kami buat koperasi bawah persatuan.
DATO : Persatuan utk apa tu?
AKU : persatuan ni kami bantu bekas penagih...
DATO : Oooooo, dulu saya ada kenal satu ustaz tu... dia pun buat rawatan utk penagih , tapi......
( seolah-olah tengah pikiaq ) depa ni kena bagi rimau makan aja !!!!! tu ya ubat dia.

elok pun masa tu kami dah tiba diruang lobi dan dia pun terus beredar ke tempat yang berlainan. aku ketika itu tersentak sedikit, mudian aku kejar 'Dato' tu .....

AKU : Dato, for your information, saya juga bekas penagih....
KAWAN AKU : saya pun penagih juga......

Dato tu tengok kami atas bawah atas bawah dalam keadaan terkedu !

AKU : kalau nak kena makan rimau, kami dah lama kena makan dek rimau dah.......
DATO : Bagus la ( Terus beredar )

LIHAT !!! apa yang kita paham ? ini la yang berlaku 'stigma' yang melekat pada penagih. susah untuk di kikis, sehinggakan bila ada saya bertemu dengan bekas-bekas penagih yang sudah bekerja, mereka takut untuk dedahkan identiti mereka yg sebenar, takut d buang kerja atau bila sudah berumahtangga risau anak isteri tau background dia ! Sebab itu problem dalam aku nak ketengahkan info bahwa diluar sana ada ramai lagi bekas-bekas penagih yang telah berjaya dan masih merahsiakan identiti mereka.
Komuniti hanya tahu sekadar beberapa orang , itu pun jenis yang glamer. itu pun entah la.....
mrk ini la juga antara penyumbang kepada ketidakpercayaannya komuniti pada penagih........
sori bro.... that is fact.....





No comments: