Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, December 1, 2010

sambungan Siapa Aku......?


Semasa aku di Peneng........, aku mendapat tawaran kerja diHospital Besar P.Pinang bahagian psyciatric sehari selepas menikah. Aku ni masih dalam ketagihan dadah lagi. Mula disana aku menumpang dirumah sepupu di Bayan Baru. Aku pun mulanya nekad untuk berhenti dari menagih. Alhamdulillah, aku dapat pulihkan diriku pada 6 bulan pertama aku disana.....
Sehinggalah aku dapat menyewa rumah sendiri di Sungai Ara, membawa isteri aku dan beliau pun mula bekerja di sana. Anak kami yang pertama dilahirkan di P.Pinang. Namun 'ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan ditengahari' aku terlibat kembali dengan DADAH. Sial betulllllll.
Berbagai-bagai masalah yang terpaksa kami lalui bersama, adakala isteriku terpaksa cuti dan berhenti kerja bertukar tempat kerja semata-mata ndak menjaga aku pabila aku nak berhenti DADAH. Seksa.....sebab 'barang' Peneng 'baik punya'.......! Nak 'stop' cukup seksa. Ada satu ketika tu aku pegi ke Genting Highland ngan abangku yang kerja di KL......, tapi bila balik ke Peneng AKU buat balik. Cheh...!!!!
Akhirnya isteriku balik Taiping, bawa anak kami sekali. Lagi aku jadi tak tentu hala di Peneng. Aku pula sewa bilik saja, murah sikit. Masa ni ketua jabatan pun dah tahu yang aku ni menagih. Tapi mungkin sebab sayangkan aku dia suruh ambil cuti tanpa gaji 2 bulan. he....he....he......
Balik la aku ke Tepeng, tapi aku tak dapat ubah sikap aku..., masih lagi menagih. Bukan lagi elok tapi makin menjadi-jadi. Terus aku 'absent' kerja. Sampai la ke hari ni.
Bila aku di Taiping aku jadi lagi 'tension' sebab dulu pakai kereta, ada duit, ada kerja tapi sekarang aku rasa kehilangan segalanya......., habis semuanya, lingkup, punah malahan bisness aku di Peneng pun lingkup (aku ada syrikat pembinaan sendiri disana di samping bekerja ). Abis semuanya. Apa yang aku boleh buat disini (Taiping), melainkan aku teruskan dengan kegiatan aku sebagai penagih TEGAR. Aku mula mengedar secara kecil-kecilan, keluar masuk lokap, penjara, pusat serenti (puspen Bt Kurau 2005 ) dan yang terakhir penjara Taiping '06.
Ketika inilah aku mula menyedari bahwa diri ini telah mensia-siakan usia budak, remaja dan dewasaku dengan menagih DADAH. (dari umur 13 tahun hingga 42 tahun. 1978-2007 ). Hampir 30 tahun !

No comments: