Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, October 6, 2010

PENDAMAI YANG DAMAI


Okey, aku nak crita sikit. Kalu aku 'surfing'dlm internet, aku banyak cari bab-bab yg.bersangkutan dgn. 'DRUGS'. So, jumpa la dengan PENDAMAI. Aku baca dia punya blog, okey, ganas! Best giler. Tapi, yg. mengharukan aku ialah pencapaiannya pada kumpulan sasar! Maklumat yg. terakhir pada 2007. Tiga tahun lalu! Apa sudah jadi Hafney? Ari tu masa mai Teping bersemangat bro, aku memang 'salute' kat U, bro. Damai kah pendamai pada hari ini? Atau sudah damai kah negara hinggakan pendamai sudah berdamai? Aku pun cubalah selidik kat AADK daerah, rupanya si Malik pun dah tertonggek! Haaaaa! Kesian dia, sebenarnya pernah bertemu si mamat ni kat Jelapang. Aku pegi ngan motor kapcai bertolak dari tpg. Time tu dia masih kerja dgn kilang _________ lagi. Waktu tu time rehat, kami pun bersembang la kat restoren yg berdekatan. Aku pun ceritalah tentang hasrat aku nak tubuhkan sebuah rumah komuniti atas nama persatuan. Nak tau dia kata ape? Si mamat ini punya berlagak la seolah-olah dia ni dilatih sebagai pemimpin. Aku ni tak layak.
Disini aku nak tanya sikit, betoi ka hangpa ada bagi latihan kepimpinan pada depa ni????
Pimpin lagu mana? Aku nak pesan sikit...... Abdullah ibni Umar r.a ketika dicalonkan nama beliau sebagai KHALIFAH oleh para sahabat, beliau menolak atas alasan pesanan dari ayahanda beliau. Dan juga atas sebab t/jawab berlaku adil pada sesiapa yg. dipimpin. Berat sebenarnya menjadi pemimpin ni t/jawabnya akan dipikul sehingga akhirat. Yang si mamat ni suka-suka aje nak ngku sebagai pemimpin negeri! Bukan apa ini adalah sebagai renungan kita bersama untuk sentiasa bermuhasabah diri agar jauhkan kita dari sifat-sifat riak,takbur dsb.
Bagi aku sifat jujur,ikhlas,t/jawab serta amanah adalah kunci pada perjuangan. Perkara ini bukan boleh dibuat main-main. Sekejap ade, sekejap takde.
Buat pendamai, usaha murni anda adalah satu perjuangan. Perjuangan tidak akan berakhir selagi belum mencapai kejayaan. Bukan kejayaan 'perut'!
Aku cuba juga cari wakil pendamai di Taiping, namun hampa. Bro, tak kan senyap aje? Dah jumpa kedamaian ke? Aku bukan nya apa, cuma merasa sedih kenapa sebuah organisasi macam PENDAMAI ni tidak bermaya? Kemana menghilang sejak tahun 2008? Lain la macam kami, baru setahun jagung. Sepatut nya NGO-NGO yg terlibat dalam membantu membasmi gejala sosial ini boleh di 'payung'kan dalam satu gerakan secara bersepadu.
Kalau boleh biarlah ia di cetuskan oleh AADK ?

No comments: