Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, October 6, 2010

DADAH DAN POLITIK.......


Aku merasa sedih!!!!!!!! Berita hangat yg diperkatakan kini hampir kesemuanya soal politik. POLITIK! POLITIK! POLITIK! Memang sah soal integriti kita sebagai rakyat (citizenship) hampir hancurrrrrrr! Sedarkah tuan-tuan kesemua kita ini warganegara Malaysia.Bukan rakyat China, bukan rakyat India dan bukan juga rakyat Indonesia. Bagi aku pabila kita merdeka lebih dari 50 tahun (umoq kat pencen ooooo.....) sepatutnya cara kita berpolitik akan menjadi lebih matang ! Soal idelogi atau pun kefahaman dalam berpolitik sepatutnya kita jadikan sebagai medan lontaran ide-ide yang berfaedah demi agama dan negara.Disini aku nampak seolah-olah kita ini jauh ketinggalan dari aspek ilmu sosial politik serta political thinking. Kata mengata, tuduh menuduh dan tah apa-apa lagi sudah begitu sinonim dengan watak yang di mainkan oleh kebanyakan ahli politik kita. Mana perginya integriti kita, dimana maruah kita?
Sedar tak sedar kita seolah-olah terlupa akan t/jawab sosial kita.Penyakit sosial yang kini begitu tenat membarah tak dipedulikan langsung. Semuanya ini berlaku betul-betul depan hidung kita, yang sedihnya benda ni dah terlambat( maksud aku sampai kena bunuh la, kena tangkap la, kena itu dan ini ) baru tersedar baru kita sibuk! 'dah terantuk baru nak terngadah' Kenapa jadi begini???????
Sebabnya satu, terlalu sibuk berpolitik sepanjang tahun! Yang jadi mangsa kita, masyarakat marhein. Ni yang kita (NGO) ni sorang-sorang terkial-kial nak bantu golongan masyarakat yg. punya masaalah pun nak di politikkan juga ! Mampusssss camni. Tolong la, jangan sampai soal t/jawab sosial pun nak dipolitikkan jugak. Sebenarnya ia telah menjadi satu ibadah fardhu kifayah yg. wajib antara kita semua (rakyat Malaysia) tanpa mengira fahaman politik, agama,bangsa serta keturunan. Fikir, fikir laaaaaa.............

SEBAGAI RENUNGAN : sekiranaya kesemua penagih-penagih dadah ini (jumlah sekitar 500,000) diletak dalam sebuah negeri,(e.g Perak) dan mengundi calon mereka, sudah tentu mereka menang looooo....., MB sapa pulak !!!!?

No comments: