Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, August 28, 2013

USRAH - I

Kali ini kita memperkatakan pula tentang rukun rukun usrah.

1. TAARUF                  

mengenali sesama ahli dengan penuh rasa tanggungjawab, hormat menghormati dengan penuh kasih sayang.
seperti maksud hadis; 
Abu Musa ra berkata; Nabi saw bersabda,"seorang mukmin terhadap sesama mukmin bagaikan satu bangunan yang setengahnya menguatkan setengahnya", lalu Nabi saw mengeramkan jari jarinya. (Bukhari, Muslim)
dan yang ini;
Abdullah bin Umar ra berkata; Nabi saw bersabda,"seorang muslim bersaudara sesama muslim, tidak menganiaya dan tidak akan dianiayai orang lain, dan siapa yang menyempurnakan hajat saudaranya, maka Allah swt akan menyempurnakan pula hajatnya; dan sesiapa yang melapangkan kesusahan seseorang muslim, maka Allah swt akan melapangkannya dari kesukaran dihari Qiamat; dan sesiapa yang menutupi aurat (aib) seseorang muslim, maka Allah swt akan menutupi aibnya dihari Qiamat" (Bukhari, Muslim)

2. TAFAHUM                                     

saling memahami sesama ahli dalam beramal dan bertindak.Dengan terbentuknya sifat persefahaman ini maka ia akan memantapkan lagi ikatan persaudaraan. Maka dengan sendirinya akan terhindarlah segala perasaan dengki,syak wasangka dan bermacam macam lagi. Ia berkait rapat dengan ukhwah.
Anas ra berkata; Nabi saw bersabda," jangan putuskan hubungan dan jangan membelakangi dan jangan membenci,dan jangan menghasut; dan jadilah kamu hamba Allah swt sebagai saudara, dan tidak dihalalkan bagi seorang muslim memulau saudara sesama muslim lebih dari tiga hari. (Muttafaq'alaih) (Bukhari, Muslim)

3. TAKAFUL              

amat penting dalam usrah dan menjadi tunjang dalam sesuatu kumpulan itu. Intipati sesebuah kumpulan itu terletak pada rukun takaful ini. Perasaan membantu dikalangan ahli bukan sekadar motivasi ataupun kata kata perangsang malahan sanggup turun menghulurkan pertolongan umpama ' berat sama dipikul, ringan sama dijinjing'. Jangan biarkan walau seorang pun tercicir terlantar tanpa sebarang berita dan terbela.
”Sesungguhnya salah seorang di antara kamu adalah cermin bagi saudaranya, jika ia melihat sesuatu (pada saudaranya) maka hendaklah ia membersihkannya.” (Hr. Abu Dawud dan Tirmidzi) 
Inilah 3 rukun yang perlu ada dalam sesebuah majlis usrah.

-bersambung....




No comments: