Search This Blog

Translate

Followers

Tuesday, May 31, 2011

Sepetang diKuala Sepetang....,(Port Weld)



Kuala Sepetang, Isnin.
Aku diberi kesempatan oleh En. Nazri, salah seorang pegawai AADK LMS untuk mengikuti beliau ke Kuala Sepetang pada petang ini. Tujuan utama beliau ke sana adalah atas tugas rasmi beliau untuk menemui kes-kes penagih dibawah program 'Klinik Methadone-MMT' dibawah seliaan KKM, Klinik Kesihatan, Kuala Sepetang.
Aku pergi bersama dua orang residen, Asraf dan Pian. Sebenarnya kami diberi peluang untuk berkongsi pengalaman dan bercerita serba sedikit tentang faedah sokong bantu yang kami lakukan di RUMAH SHIQAL. Terdapat 14 orang yang hadir pada sessi tersebut.
Amat malang sekali bila aku melihat usia penagih-penagih yang hadir pada sessi tersebut rata-rata seusia dengan arwah ayahku. Boleh dikatakan yang paling tua berumur hampir 70 tahun!
Apa nak jadi ni....? 'tok -tok' kita ni bukannya baru menagih tapi dah hampir 40 tahun lamanya telah menjadi penagih. Boleh dikatakan 'roadtax'* nya dah macam buah rambai ! * ROADTAX bermaksud dah banyak kali masuk penjara atau pun pusat serenti !
Apa yang ingin ditekankan disini, ialah bukti nyata bahawa masalah penagihan DADAH ini sebenarnya telah menjadi semakin serius ! Kalau usia sehingga 50-70 tahun masih lagi menagih, bermakna generasi penagih -penagih di negara kita telah masuk GENERASI YANG KETIGA !!!
DATUK-ANAK-CUCU.
Apa yang harus kita lakukan? Sebagai seorang anggota masyarakat serta tanggungjawab sosial pada agama, bangsa dan negara kita tidak boleh lagi berpeluk tubuh dan semata-mata mengharapkan pihak kerajaan saja yang dapat mengatasi masalah yang kian membarah ini.
BANGKIT LAH ! WAHAI NEGARAWAN KU ! BERSAMALAH KITA HAPUSKAN GEJALA DADAH INI !!!!!!!!!!!!

No comments: