Search This Blog

Translate

Followers

Wednesday, April 20, 2011

Awareness......



Pada mutakhir ini isu-isu yang banyak dimainkan oleh media massa lebih menjurus kepada soal-soal POLITIK. Samaada didada akhbar,media elektronik maupun di layar siber. Aku rasa rakyat Malaysia telah mula sedar akan tanggungjawab mereka pada negara. Jika diukur dari sudut tanggungjawab sosial, sememangnya ia adalah suatu perkembangan yang positif. Aku tidak menafikannya.
Tapi yang ingin aku persoalkan ialah tentang perkembangan moral serta budaya sosial anak-anak remaja kita yang semakin meruncing! Kita lihat perkembangan semasa yang berlaku sekarang ini amat dan patut kita risaukan. Terpampang saban hari didada-dada akhbar, dimedia elektronik dan di alam siber (youtube) bagaimana rosaknya akhlak pemuda-pemudi kita dengan gegala-gegala yang tidak sihat ini.Dari penghidu gam hingga ke seks bebas, dari tonggok arak ke pengamal syabu dari mat rempit ke bohsia dan bohjan!
Biar pun tindakan penguatkuasaan dijalankan berterusan, operasi demi operasi namun tidak sedikit pun terdapat tanda-tanda bahawa gejala ini dapat dibanteraskan dengan jayanya.Penganalisis serta pakar-pakar kajian sosial bertungkus lumus cuba mengemukakan hujah dan teori tersendiri yang ada kalanya mengjengkelkan. Mengapa?
Nah! Malas aku nak cakap panjang-panjang lagi dah! Aku cuma nak habaq kat hangpa! Perkara yang pertama yang mesti kita semua lakukan ialah KESEDARAN (AWARENESS). Ni satu subjek yang subjektif. Tapi sekiranya kesemua anggota masyarakat sedar akan tanggungjawab masing-masing dalam membina budaya murni dalam komuniti itu sendiri, maka ia tidak akan menjadi satu bebanan umpama menanggung biawak hidup dibahu mana-mana pihak. Sepatutnya isu moral ini adalah isu nasional! Bukan boleh dipandang enteng dan mudah. Bila kita semua menyatakan 'pemuda tiang negara' bermakna kita semua bersetuju bahawa negara ini perlukan 'tiang'yang kukuh, tegap dan tidak mereput!
Tetapi apa yang berlaku kini adalah sebaliknya. Masing-masing saling tuduh menuduh sesama sendiri.Pihak atasan menuduh pihak bawahan, pihak sekolah menuduh pihak ibubapa dan berbagai-bagai lagi.Masing-masing tegak benang basah.
Dalam situasi yang sebegini pun ada juga pihak yang ingin ambil kesempatan. Ada juga sesetengah pihak pula beranggapan dia saja yang betul. Sikap birokrasi juga banyak menyumbang kearah kemorosotan sayksiah intergriti kita sendiri tanpa kita sedari. Oleh itu aku menyeru agar sama-samalah kita menyedari bahawa tidak akan selesai apa-apa masalah jua kiranya kita masih berpegang pada sikap menyalahi orang lain (BLAMING OTHERS). Terutama masalah DADAH! Pikirlah secara rasional!!!!

No comments: