Search This Blog

Translate

Followers

Sunday, December 19, 2010

RELAPSE.......!!!!!!!











Relapse atau penagihan yang berulang.... Semua penagih yang biasa dok di Pusat Serenti tau apa itu relapse.Bagi kami disini yang paling penting bukan sekadar memahami apa itu RELAPSE, tapi cara untuk mengatasinya.
Setiap penagih harus menerima hakikat bahwa beliau adalah seorang penagih dan tetap seorang penagih sehingga akhir hayatnya. Itu yang pasti! Namun beliau hanya dapat mengekalkan kepulihannya dari saat ke saat,minit ke minit, jam ke jam, hari ke hari dan seterusnya. SEORANG PENAGIH DADAH IBARAT SAMA DENGAN SEORANG YANG MENGIDAP PENYAKIT KENCING MANIS. Apa yang boleh di buat, hanya mengawal penyakitnya saja supaya tidak berulang.
Terdapat 3 perkara yang harus dipandang serius oleh seseorang penagih itu apabila beliau mahu mengekalkan kepulihannya;
1. CARVING - perasaan ingin mengambil dadah.
2. TRIGGER - keinginan yang datang disebabkan THINGS(benda),PLACES(tempat),PEOPLE (orang)
3. SLIP - tergelincir, ia akan datang jika tidak berhati-hati.

Seperti diri aku.....,aku sentiasa menganggap aku tetap seorang penagih dadah sampai akhir hayat! Dengan sebab itu aku sentiasa berjaga-jaga jangan sampai 3 perkara diatas berlaku pada diri aku.JANGAN SEKALI-KALI UNTUK 'LAST CALL'.Banyak faktor-faktor yang dapat mempengaruhi penagih itu terlibat kembali(relapse).....
Aku kira penagih-penagih seperti aku(dulu la....) harus membuat anjakan paradigma yang meliputi seluruh kehidupan beliau. Sebagai contoh; beliau harus berubah sikap dan tingkahlaku, penampilan dan gaya hidup, pemikiran dan juga akhlak.Pikir-pikirkan la....PERUBAHAN DI TANGAN ANDA!!!!

No comments: