Search This Blog

Translate

Followers

Tuesday, October 26, 2010

Narcotic Anonymous ( NA ) di Taiping......?????

ANTARA program yang dijalankan di RUMAH SHIQAL termasuklah kaunseling. Sejak mula di buka awal 2008, kami telah mulakan program kaunseling ini. Satu program yang lebih kepada kesedaran diri, motivasi serta persediaan utk bersama masyarakat. Kami yakin sesungguhnya tiada rawatan yang boleh memulihkan penagih itu melainkan beliau sentiasa 'aware' dan sedar akan bila-bila masa pun kita boleh terjebak kembali. Kesedaran ini penting dalam proses menjaga kepulihan dirinya agar beliau sentiasa 'alert' dan berjaga-jaga hinggalah keakhir hayat!
Baru-baru ini bila kami mengikuti satu seminar di Ipoh, program kumpulan sokong bantu dan 'family association', rupa-rupanya kami di RUMAH SHIQAL telah menjalankan aktiviti ini setelah sekian lama. Cuma caranya berbeda tapi tujuannya sama. Pendekatan NA (narcotic anonymous) telah kami terapkan selama ini. Tapi apabila diberi penerangan dengan 12 langkah, kami hanya perbetulkan langkah-langkah tersebut secara lebih sistematik. Saudara Faizal Abdullah (I salute U,bro) patut diketengahkan sebagai 'rule model', dijadikan living proof bahawa seorang penagih itu boleh pergi jauh jika punya kemahuan yang cukup tinggi. Syabas, saudara Faizal, kau umpama seorang pejuang!!!
Kami juga berazam untuk menubuhkan kumpulan sokong bantu NA dan akan bergerak di Larut Matang & Selama ini, jika diizinkan olehNya. Dalam kesempatan ini juga kami merayu sesiapa sahaja diluar sana yang ingin membantu kami, hubungilah kami. Disini juga kami pamerkan beberapa aktiviti yang kami jalankan sepanjang tahun 2008-2009. Tuan/puan nilailah sendiri betapa kesungguhan kami untuk membantu rakan -rakan seklian. Ayuh, marilah bersama-sama kita membantu sebagai t/jawab sosial kita yang kita abaikan selama ini.

No comments: